Saturday, July 11, 2009

Pemikiran kanak2

8.30 vroom2 aku memecut ke pusat tuisyen..lambat sket aku dtg pagi ni...huhuhu..penat lerr ptg smlm br balik dr chini... takpela, tu bukan alasan nak berbakti pada anak bangsa..hari ni english n BM..

lor, mesin photostat rosak lagi?

hurm, aku tak suke style chalk n talk... style tu ok, cume aku nak lebih eksplorasi dlm minda anak2 murid aku..so i decide to do public speaking..disebabkan pagi tadi ms aku tgh bersiap2, berita tgh buat wawancara khas ttg pemerintahan najib yg ke 100 hari, so tema hari ni adalah psl kepimpinan di negara kita..tajuk aku bagi ada 2;

1)what will u do if u are selected as Prime Minister?
2)What do u know about Malaysia's PM?

berat sangat ke topik tu untuk kanak2 10-11 tahun?nah...

my reasons?
1. i just want to test their courage to speak in front of public (public tu hanyalah kawan2 diorang yang brape ketul je..)
2. i want to know what's in their head..what r they thinking...
3. tu je..saje nak test diorang punya skill...

bukan soal berat ke tak berat, cara diorang bawak topik tu yg jadik berat ke tak..

apa yg aku dapat?
1.seriously, aku kagum gak dengan beberapa student yg mengeluarkan idea2 yg bagus, mcm nak buat thrust fund etc...ada gak yg bagi info pasal najib ni secara sejarah..for me, its quit impressive...
2.ada yang rupa2nya mmg xbleh buat a simple english sentence..perkataan you pun tak tau...aku pelik..tapi cover dengan alasan takleh baca tulisan sendiri...thats funny...
3.ada yang memang tanak mencuba lansung..just sebut semula tajuk yg aku beri..

aku pun dengan caringnya bagi motivational talk dengan berjela2...aku nampak potensi diorang..cuma jelas sangat ada yang tanak mencuba..takut kene ejek..tanak salah..tanak improve diri...seriously ini penyakit..ubatnya cuma kita yang boleh bagi..

method motivation aku?

aku inspire diorang untuk percaya kebolehan diri,jgn takut kene ejek.

yang pandai plak, jangan suka2 nak ketawakan org

suntikan ekstra?aku belanja cornetto...hahah..bukan apa, byk kali aku buat kuiz utk budak2 ni, rewardnye tak pernah bagi...so ni kire sekali semua la...haha

hasilnya?

kelas BM aku buat pengucapan awam sekali lagi..n alhamdulillah hasilnya jauuuh lebih baik.:))

2 comments:

  1. waa, cikgu amirah, Congrats! ^^
    sy gak still menganggur, tggu surat xsampai2 g, nmpk gaya kena cari haluan lain ni, huhu

    p/s: kalau lah Dr. Raj bg cornetto gak, konpem cemerlang :D

    ReplyDelete
  2. hihi..ni jadik cikgu tuisyen jerkk..tapi da benti mgu lepas..huhu...sbb da dpt keje n kene posting kat tpt len..

    ReplyDelete